Jihočeská hospodářská komora (Jhk) koncem listopadu připravila pro pedagogy odborných a stavebních škol oborovou platformu s exkurzí do budovy českobudějovického vlakového nádraží, ve kterém již od června 2020 probíhá rozsáhlá rekonstrukce. Během exkurze hlavní zhotovitel, firma Metrostav, představil návštěvníkům jednotlivé etapy rekonstrukce, využívané technologie, stavební postupy, ale i zajímavá fakta o historii budovy i technických požadavcích či překážkách během modernizace.
Co obnáší modernizace českobudějovického vlakového nádraží, představila oborová platforma pro pedagogy odborných škol
„Díky spolupráci se společností Metrostav se nám naskytla příležitost společně s pedagogy navštívit prostory nádraží v Českých Budějovicích, které běžně nejsou veřejnosti přístupné, nyní navíc v době, kdy si můžeme prohlédnout i technické postupy rekonstrukce či původní prostory,“ říká Luděk Keist, ředitel Jhk, která oborovou platformu uspřádala v rámci aktivit Asistenčního centra Impuls pro kariéru a praxi. „Pedagogové z odborných škol navíc ocenili možnost ptát se na konkrétní stavební postupy či použité materiály, ale i předchozí konstrukce a historii objektu. Exkurze totiž byla zajímavá i tím, že je budova památkově chráněná, a tedy i památkáři sledovaná,“ dodává Luděk Keist.
Právě historie budovy sahající až do roku 1868 je jednou z věcí, na kterou museli zhotovitelé, sdružení firem Metrostav a.s., EDIKT a.s. a AVERS, pamatovat, aby zachovali původní vzhled stavby. „Novorenesanční budova vlakového nádraží byla během války a náletů na jaře roku 1945 poškozena, takže nyní už v budově nenajdeme původní konstrukce a nacházíme zde spíš materiál z 50. let, kdy byla naposledy budova rekonstruovaná. Na konstrukcích, provedení a materiálovém složení je to tedy znát,“ říká Jan Prokeš, stavbyvedoucí ze společnosti Metrostav, a dodává: „V současné době se dokončuje příjezdová hala v pravém křídle budovy, kde máme již dokončené restaurátorské práce a dodělávají se podlahy. V hlavní odjezdové hale, která je i během rekonstrukce přístupná cestujícím, naopak pokračujeme v obnově historické mozaiky a provádíme zde ty nejnáročnější restaurátorské práce.“