Je jedno, zdali prodáváte na adventních, řemeslných či farmářských trzích. Kontrola může přijít kdykoliv i na vás, a proto byste se na ni měli s předstihem připravit.
Máte mobilní provozovnu či stánkový prodej? Pozor na kontroly
Prodej ve stánkách je častým terčem pro kontroly různých úřadů a státních orgánů. Zde jsou uvedené některé z nich a vypsáno, co mohou kontrolovat:
- zástupci živnostenského úřadu – živnostenské oprávnění, řádné označení mobilní provozovny,
- kontrola z finančního úřadu – viditelná cenovka na všech produktech, popřípadě se může hodit přehled vývoje cen v čase,
- pracovníci obecního úřadu – souhlas k prodeji od správce trhu či od obecního úřadu,
- Česká obchodní inspekce (ČOI) – vše, co souvisí s uvedením produktů na trh nebo s maloobchodem obecně, také značení a dodržování spotřební lhůty,
- Celní správa ČR, Policie ČR, Česká protipirátská unie apod. vás mohou taktéž kontrolovat.
Jak mít označené zboží ve stánku?
Každý produkt, který budete prodávat ve svém stánku, by měl splňovat následující požadavky: viditelnou cenovku, původ (výrobce), materiál (složení), datum trvanlivosti či použitelnosti, srozumitelné označení produktu atd.
Na co si dát pozor při prodeji potravin a občerstvení?
Jestliže prodáváte potraviny, nejspíše vás nasvítí specializované státní orgány, které kontrolují kvalitu, uskladnění i prodejní umístění potravin. Dávají si pozor na vše, co by mohlo mít vliv na vliv zákazníků. Potraviny rostlinného původu kontroluje Státní zemědělská a potravinářská inspekce, a naopak nezpracované potraviny živočišného původu a jejich skladování sleduje Státní veterinární správa ČR. Chcete-li obchodovat s potravinami, měli byste si předem zajistit vyjádření od Krajské hygienické stanice a Krajské veterinární správy.
Jak by měla mobilní provozovna vypadat?
Stánky, kde se prodává občerstvení a potraviny by měly být správně navrženy a zkonstruovány. Je dost možné, že mobilní provozovna bude muset mít zařízení pro mytí a čistění pracovních nástrojů s přívodem pitné vody studené či teplé. Taktéž chladírenské zařízení, zařízení pro tepelnou úpravu i pro uchovávání pokrmů jsou velmi důležité. Nesmí totiž docházet ke kontaminaci prodávaného jídla a pití, což může způsobit nesprávné skladování a zpracování. Nebalených potravin se musíme dotýkat pouze v rukavicích či příslušným náčiním, což je dnes snad již samozřejmostí. Více užitečných informací naleznete například v této vyhlášce Ministerstva zdravotnictví.
Měli byste také počítat s tím, že mobilní stánek není jako kamenná provozovna, tudíž počasí mlže být vaším velkým nepřítelem. Proto je dobré připravit na se parna, bouřky, vichry a mráz. Myslete i na osvětlení – v zimě je brzy tma a vaše zboží nebude vidět. Budete mít možnost platby kartou? Mějte dostatek zásuvek na přístroje, které jsou na elektřinu a je potřeba je nabíjet.
Máte dostatek finančních zdrojů?
Před zahájením stánkového prodeje si nejdříve dobře promyslete, zdali máte dostatek financí. Spočítejte si všechny své náklady, neboť stánkový prodej může snadno zhltnout velkou část zisku. Budete mít dostatečně velký obrat, abyste zvládli období, kdy budou trhy a stánkový prodej mimo provoz? Pokud ne, jaký máte záložní plán? Neměli byste se pro jistotu spoléhat pouze na stánkový prodej. Dobré je hledat alternativy a diverzifikovat, prosazovat se i na jiných obchodních kanálech, abyste nebyli přikovaní pouze ke stánkovému prodej.
Zdroj: www.businessinfo.cz
Sdílet článek:
Vytisknout článekSouvisející články
Podnikatelky v Evropě brzdí byrokracie, nedostatek financí a potíže se skloubením práce a rodiny
Podnikatelky v Evropě nejvíce brzdí byrokracie, obtížný přístup k financím a složité skloubení práce s rodinou. Potvrzuje to nový průzkum Eurochambres a UN Women, do kterého se zapojily i české podnik...
Firmy zvládly druhé pololetí 2024 lépe, než se čekalo. Malé podniky táhly nahoru, velké brzdil export
České firmy zvládly druhé pololetí loňského roku lépe, než se očekávalo. Třetina podniků zaznamenala zlepšení své situace, téměř polovina (44 %) stagnaci a pouze 23 % hlásí zhoršení. Přes turbulentní ...
Nemovitosti a podnikání – klíčové otázky, které by měl každý podnikatel zvážit
Nemovitosti a podnikání spolu úzce souvisí, protože správná volba komerčních prostor může zásadně ovlivnit úspěšnost firmy. Ať už jde o kanceláře, prodejny, sklady nebo výrobní haly, dobře zvolená lok...