Aktuality

Studenty jihočeských středních škol láká podnikání, necítí se však na to připraveni

30. červen 2021
Tisková zpráva Školství Spolupráce škol a firem Podpora podnikání

Z celorepublikového dotazníkového šetření, které na jaře tohoto roku realizovala Jihočeská hospodářská komora ve spolupráci s Nadačním fondem vzdělávání a podnikání, programem Můžeš podnikat a projektem Soutěž & podnikej, vyplynulo, že každý druhý žák střední školy má zájem o nastartování vlastního podnikání. Žákům však dle výsledků chybí znalosti a informace. Šetření poslouží k přípravě balíčku služeb pro pedagogy na podporu podnikání a rozvoj dovedností žáků. Tedy aktivit, které Jihočeská hospodářská komora dlouhodobě podporuje v rámci Asistenčního centra Impuls pro kariéru a praxi.

Více jak polovina respondentů z řad žáků jihočeských středních škol má zájem o budoucí podnikání. Stejně tak jsou na tom i ostatní kraje. Celorepublikově by se dalo říct, že každý druhý žák střední školy má zájem o nastartování vlastního byznysu po ukončení školy, a to nezávisle na současném zaměření studia. Na druhou stranu nás nemile překvapilo zjištění, že většina žáků na podnikání není zcela připravena a chybí jim spoustu znalostí a informací,“ uvádí Martin Necid z Jihočeské hospodářské komory, kde zastává pozici metodika Asistenčního centra Impuls pro kariéru a praxi.

Dotazníkové šetření, do kterého se zapojilo celkem 1 298 žáků, z toho 36,6 % respondentů bylo z jižních Čech, realizovala Jihočeská hospodářská komora ve spolupráci s Nadačním fondem vzdělávání a podnikání, vzdělávacím programem Můžeš podnikat a projektem Soutěž & podnikej. Cílem šetření bylo zjistit postoj žáků středních škol k podnikání – zda ho preferují před zaměstnáním, zda již mají nějakou zkušenost s podnikáním, nebo naopak čeho se obávají, pokud by měli začít podnikat.

Výsledky byly využity k přípravě balíčku služeb pro pedagogy na podporu podnikání a rozvoj podnikavých dovedností žáků středních škol. Vzdělávací balíček připravuje Jihočeská hospodářská komora v rámci projektu Jihočeského kraje. Martin Necid vysvětluje, že jednou z priorit projektu je právě podpora podnikavosti a kreativity žáků: „Podnikavost vnímáme jako schopnost umět pracovat s nápadem, fungovat v týmu, komunikovat, plánovat, umět využít vlastní kreativitu a poradit si s problémem. Jedná se o dovednosti potřebné nejen k vlastnímu podnikání, ale i z hlediska pracovního uplatnění. Většina zaměstnavatelů si právě podnikavost a kreativitu u svých pracovníků velmi cení.“

K tématu podnikavosti také Jihočeská hospodářská komora uspořádala na konci června pracovní setkání, kterého se účastnila i řada zástupců jihočeských středních škol. Ti potvrzují, že podnikavost a kreativita se dostává do hledáčku zájmů a priorit středního školství: „U nás ve škole jsme zavedli od letošního školního roku nový předmět Podnikání v praxi. Právě z důvodu, že považujeme za velmi důležité zavádět prvky podnikavosti do výuky. Chtěli bychom podpořit zájem žáků o podnikání, aby si uvědomili všechny klady a zápory a v budoucnu se rozhodli, zda je pro ně podnikání ta správná volba,“ uvádí Renata Dufková z Obchodní akademie Husova, České Budějovice.

Právě vzdělávací balíček, který vzniká v rámci aktivit Jihočeské hospodářské komory, bude cílit na rozvoj dovedností pedagogů ze středních škol v Jihočeském kraji. Díky němu pak budou moci snadněji implementovat prvky podnikavosti a kreativity do výuky se zkušeným mentorem z praxe. Žáci středních škol si pak v průběhu dalších dvou školních let budou moci v rámci projektových dní vyzkoušet to, jak připravit projekt nanečisto, naučit se jej prezentovat nebo dokonce svůj záměr budou moci přihlásit do soutěže podnikavosti.

Zajímavým zjištěním v rámci průzkumu byl zájem o podnikání mezi žáky z větších měst. Ti mají také lepší teoretické znalosti, větší sebedůvěru a ve většině případů i větší snahu se sebevzdělávat v oblasti ekonomie, podnikání, marketingu a dalších oblastí nezbytných k založení vlastního byznysu. I to je jedna z důležitých zjištění průzkumu.

„Naše aktivity plánujeme zavádět plošně a pokusíme se více motivovat právě školy z menších měst,“ doplňuje Martin Necid, který dokresluje i motivaci žáků začít podnikat: „Jihočeští žáci obdobně jako ve většině krajů ČR chtějí podnikat především kvůli časové nezávislosti a vidině vysokých příjmů. K podnikání je přitom vede zkušenost z podnikání rodinných příslušníků či blízkého okolí.“

 

Výsledky dotazníkové šetření

Kompletní výsledky dotazníkového šetření k podnikavosti žáků českých škol nalezente na webu Impuls pro kariéru - na tomto odkaze dole v příloze.

 

Asistenční centrum „Impuls pro kariéru a praxi" vzniklo v rámci realizace projektu Implementace Krajského akčního plánu Jihočeského kraje III, který je spolufinancován Evropskou unií.


Sdílet článek:

Vytisknout článek

Související články

16. květen 2024
Podpora podnikání

Konzultace a ekonomickými diplomaty a vedoucími zahraničních kanceláří CzechTrade a CzechInvest 2024

Potřebujete rozšířit svoje exportní aktivity, ale tápete jakou formu zvolit při vstupu na nový trh? Nevíte, jaké jsou aktuální obchodní příležitosti ve vašem oboru nebo se potýkáte s překážkami při pr...

Přečíst celý článek
15. květen 2024
Podpora podnikání

Výjimečná příležitost ke zviditelnění vašeho podnikání je tady!

Právě odstartovaly registrace do 19. ročníku respektovaných podnikatelských soutěží Firma roku a Živnostník roku. Podnikatelé a živnostníci mají skvělou možnost zařadit se do společnosti takových fire...

Přečíst celý článek
30. duben 2024
Podpora podnikání

Projekt NRGCOM pomáhá proměnit energetiku v Podunají

Projekt NRGCOM, který oficiálně odstartoval v lednu 2024, přináší revoluční změny v energetice regionu Podunají. S podporou Evropské unie a zapojením 13 partnerů ze 12 zemí, se projekt zaměřuje na vyt...

Přečíst celý článek