I přes složité geopolitické a ekonomické podmínky neztratilo přes 62 % českých firem za posledních 12 měsíců žádné exportní teritorium.
HK ČR: České firmy úspěšně expandují na nové zahraniční trhy
Podle šetření Hospodářské komory se čeští podnikatelé nejčastěji stáhli z Ruska. Tento trh zmiňovali respondenti v téměř polovině případů.
To lze přičíst především politické situaci a ekonomickým sankcím Evropské unie. Podobné důvody vedly k odchodu z trhů v Bělorusku
a na Ukrajině. Firmy zaznamenaly určité ztráty také v dalších zemích, jako jsou Čína, Kazachstán, Turecko, Írán či Vietnam, ale i v některých evropských státech, například v Itálii, Německu či Rakousku.
I přes tyto ztráty exportních teritorií však 47 % respondentů uvedlo, že během uplynulých 12 měsíců úspěšně vstoupili na nové zahraniční trhy. Z firem, které musely odejít z výše uvedených trhů, navíc téměř 60 % expandovalo na jiné trhy, což jim pomohlo kompenzovat předchozí ztráty. V některých případech mohlo jít o cílený strategický záměr přeorientovat se na perspektivnější místa s lepšími podmínkami pro podnikání. „Tento výsledek je pro českou ekonomiku povzbudivý, ukazuje odolnost a přizpůsobivost českých podniků v mezinárodním prostředí,“ říká prezident
HK ČR Zdeněk Zajíček.
Mezi novými exportními destinacemi se objevují jak evropské země, včetně Německa, Švédska, Rakouska či Maďarska, tak i mimoevropské trhy, jako jsou Spojené arabské emiráty, Malajsie, Jižní Korea, Mexiko či Katar. V příštích 12 měsících plánuje vstup na nové trhy dalších bezmála 55 % respondentů, přičemž mezi preferovanými destinacemi jsou nejen evropské země, ale i státy jako Brazílie, Indie, USA či Zambie.
Šetření také odhalilo, že jen 9,8 % firem nepociťuje žádné překážky při vstupu na nové trhy. Firmy se mimo jiné potýkají s nedostatkem relevantních informací, protekcionistickými opatřeními v zahraničí a nízkou konkurenceschopností výroby kvůli vyšším nákladům, které brání jejich zahraničnímu rozvoji.
Minulý rok na toto reagovala např. Česká exportní banka, která své portfolio rozšířila o produkt zaměřující se na zvyšování mezinárodní konkurenceschopnosti českých firem. Nyní poskytuje kromě tradičních vývozních úvěrů a úvěrů na investice v zahraničí i úvěry na nákup zásob, modernizaci, digitalizaci, ekologizaci a další. Také Hospodářská komora ČR aktivně pracuje na zlepšení podmínek pro české exportéry
a podporuje jejich snahy o expanzi na mezinárodní trhy.
Zdroj: www.komora.cz
Sdílet článek:
Vytisknout článekSouvisející články
Příklady technologických, výzkumných a obchodních inovativních nabídek a poptávek
Přinášíme Vám příklady inovativních nabídek a poptávek v původním znění zprostředkovávaných EEN českým podnikatelům.
Odstartoval 30. ročník soutěže Exportér roku
Hospodářská komora České republiky ve spolupráci se Středním podnikatelským stavem vyhlašuje již 30. ročník soutěže Exportér roku 2024.
Exportéři mohou své byznysové potřeby sdělit v průzkumu
Vládní proexportní agentura CzechTrade zahájila průzkum mezi firmami, které exportují své zboží a služby do zahraničí. Výsledky pomohou identifikovat, jakou podporu vývozci potřebují.