V roce 2023 oslavovala Česká republika 30 let českého podnikání, což bylo výbornou příležitostí si připomenout i tradici rodinných firem, které jsou v jednotlivých regionech stále aktivní a patří mezi považované podnikatelské subjekty.
Mnoho úspěšných českých rodinných firem má historii trvající posledních 30 let
Doba, kdy v ČR vznikalo nejvíce podnikatelů, tedy 90. léta, jsou společensky označována jako nejvíce fascinující a divoká. Velké množství regionálních rodinných firem při vzpomínce na vývoj české ekonomiky se však shoduje na tom, že právě poslední 3 roky podnikaní, kdy řešili pandemii, vojenský konflikt, energetickou krizi a s tím související výpadky na straně dodavatelů, odbytu, zaměstnanců, ale i materiálu, jsou zásadně nejvíce turbulentními a nevyzpytatelnými za celou dobu jejich působení.
Co zajímá rodinné firmy nejvíce dnes?
Rodinné firmy v dnešní době řeší hlavně otázku nástupnictví. Jak potvrzují data Hospodářské komory ČR, v roce 1991 stoupl počet ekonomických subjektů o 434 %. V následujících letech byly přírůstky již nižší, kolem 10 %, ze současného pohledu se však stále jednalo o poměrně vysoká čísla. Jestliže si spočítáme průměrný věk těchto podnikatelů, je nám jasné, že nyní řeší otázku, komu svou firmu předat?
Odpověď není tak zřejmá. Často se setkáváme s případy, že podnikatelé mají své následovníky rodu, ale ne vždy chtějí být pokračovateli v podnikaní a nést břímě zodpovědnosti a přesvědčení fungující rodinné firmy. Důležitým aspektem při předávání rodinného podnikání je také fakt, že každá další generace znamená větvení rodiny. V tuto chvíli je potenciálních následovníků několik.
V případě, že následovník nechce pokračovat v rodinné tradici, může firma využít různé finanční nástroje k prodeji firmy. V tu chvíli je tak nutné řešit vhodnou dobu akvizice, tedy kdy je ten správný moment a zda je vůbec žádoucí vzdát se svého rodinného klenotu?
Touto činností se zaobírá mnoho organizací, právních poraden a dalších institucí, na které je vhodné se v těchto případech obracet. Jednou z takových je i Jihočeská hospodářská komora.
Sdílet článek:
Vytisknout článekSouvisející články
HK ČR: Průzkum ukazuje potřebu posílit automatizaci a robotizaci v českých firmách
S automatizací a robotizací mají zkušenosti téměř dvě třetiny českých firem. Nejvíce ji využívají střední a velké podniky, kde s automatizací a robotizací nemá zkušenost jen malý podíl firem – 21,7 % ...
Třináctý plat naplánovalo letos přes 40 procent zaměstnavatelů, větší šance měli pracovníci velkých firem
S třináctým platem mohli na konci letošního roku počítat zaměstnanci ve 41,8 % firem zapojených do pravidelného šetření Hospodářské komory ČR zvaného Komorový barometr. Téměř třetina respondentů (29,5...
ŠKODA AUTO znovu triumfuje jako Exportér roku v jubilejním ročníku soutěže
Vítězem jubilejního 30. ročníku soutěže Exportér roku, kterou každoročně pořádá Hospodářská komora ČR, se stala společnost ŠKODA AUTO a.s., jež zároveň obhájila svou pozici nejúspěšnějšího českého výv...